QR kód slaví už 20 let

Rychlá a přesná identifikace, ale také spousta zajímavých informací. Černobílé značky, které potkáváme na mnoha místech každý den, plynule nahradily část trhu, kterou do té doby obsazovaly klasické čárové kódy. Jaký je jejich původ a jak vlastně pracují? Zkratka QR neboli Quick Response znamená „rychlou odpověď“, což dokonale vystihuje jejich smysl.

Objev, který si zaslouží ocenění

QR kód GABEN

Dvojrozměrný QR kód je vynález starý už 20 let, ale stále má před sebou skvělou budoucnost. O vznik této technologie, jež má podobu černobílého čtverečku s různými vzory, se v roce 1994 zasloužili dva vynálezci z Japonska - Takayuki Nagaya a Masahiro Hara. Původní myšlenka byla nahradit zastaralé čárové kódy novými a o něco chytřejšími tak, aby se daly využít při výrobním procesu automobilového průmyslu firmy DENSO. Nyní, po dvou desetiletích úspěšného fungování kódu, se objevitelům dostalo významného ocenění. Od Evropského patentového úřadu (EPO) totiž obdrželi v roce 2014 při předávání „Oscarů pro vynálezce“ cenu popularity.

Prvotním požadavkem byl kód, který by obsahoval více informací a byl načítán rychleji. Rozšíření dosud používaného čárového kódu se jevilo jako nemožné, proto byl vynalezen nový kód s kapacitou 7089 číslic nebo 4296 znaků textu. QR kód umí pracovat s určitým zkreslením, dokáže kompenzovat ztrátu dat a existuje i v barevném provedení.

Kódy mají široké využití v obchodním světě, ale i v běžném životě

DENSOPřibližně před deseti lety, v roce 2004, zaznamenala v Japonsku tato technologie nárůst popularity a v posledních letech se hojně rozšířila také do Spojených států a Evropy. Velmi důležité pro rozvoj a rozšíření QR kódu bylo jeho bezplatné poskytnutí společností DENSO, která je držitelem patentů na QR kód, všem a bez nutnosti licencování.

Dnes nás QR kódy provázejí téměř na každém kroku – v časopisech, na letácích, plakátech i vstupenkách. Své místo mají v reklamě a marketingu. QR technologii začaly zavádět také vybrané finanční instituce. Ve svých službách nabízejí QR platby, při kterých obsahuje sejmutý kód všechny potřebné platební údaje, což značně zefektivňuje a zjednodušuje platební proces.

Kódy se dají nejčastěji snímat pomocí smartphonů, které je dokážou přečíst například z tištěných médií nebo obrazovek. Smartphone vyfotografuje kód, pomocí nainstalované aplikace dojde k dekódování a převedení do podoby textu, vizitky, či internetového odkazu propojujícího s on-line webovými stránkami. Další využití QR kódu přináší možnost „uložit“ pod QR kód specifické informace, např. přihlašovací údaje k Wi-Fi síti, GPS souřadnice, pozvánku k události v kalendáři apod. Kódy se dají načítat také pomocí snímačů, které se využívají především v technologické výrobě a logistice.

Vynález má perspektivní budoucnost

Pro střední a východní Evropu se stala výhradním dovozcem těchto zařízení ostravská společnost GABEN. Zároveň funguje jako autorizované servisní centrum produktů DENSO.

Vyhlídky do budoucnosti při použití QR kódu jsou slibné. Smartphony jsou čím dál oblíbenější, takže načíst si kódy s informacemi může stále větší množství lidí. Spolutvůrce Masahiro Hary předpokládá, že opravdový vrchol použití těchto kódů ještě přijde. QR technologie totiž umožňují dokonalé propojení práce s informacemi.